06-02-12

Thema: De dokter en de tandarts (vervolg)

Op maandag ontdekten we in de tas van de juf verschillende tandenborstels, bekers en tandpasta. We deden er een waarneming van en keken aan de hand van prenten en een concreet voorbeeld hoe we onze tanden goed moeten poetsen. 

We deden ook een stoelendans met tandenborstels en na de middag leerden we een liedje over een wiebeltand. Zo kwam er ook ter sprake waarom we zo goed voor onze tanden moeten zorgen.

In de knutselhoek haalden we de schaar nog eens boven. We mochten tanden knippen uit wit papier en die in een grote mond kleven. De lippen werden met een oude tandenborstel rood geschilderd. 

IMG_0390.JPG

Op dinsdag sorteerden we voedingswaarden. We maakten een groepje met dingen die gezond zijn en goed voor de tanden, en een groepje met ongezonde dingen die slecht waren voor de tanden. De juf haalde ook nog eens de voeldoos boven en we mochten raden welke attributen er voor het tandenpoetsen zich in de doos bevonden.

We speelden ook nog een geluidenspel waarbij we verschillende geluiden moesten benoemen. Zo bootsten we de dokter na die ging kijken of onze oortjes nog goed konden horen.

 

IMG_0376.JPG

Woensdag is onze verhaaldag. We luisterden naar een verhaal van Jaap de Krokodil. Jaap is een krokodil met kiespijn. Hij poetst zijn tanden nooit. Een meisje helpt hem zijn tanden te poetsen en papa de tandarts vult het gaatje in de tand van de krokodil.

We deden ook een vrije schilderoefening en mochten een bacterie schilderen. De resultaten waren zeer origineel.

 

IMG_0394.JPG

 

IMG_0395.JPG

Donderdag gingen we een beetje dieper in op de dagelijkse hygiëne. We herhaalden nog een keertje hoe we onze handen grondig moeten wassen. We keken ook eens hoe de dokter ons kan meten en wegen en keken wie de grootste van onze klas was. Ook de bacteriën werden weer tot leven gewekt aan de schildersezel.

Op vrijdag viel ons dagje turnen een beetje in het water. Onze vervanging juf Cecil werd ook ziek en zo moesten we dus zelf voor wat beweging zorgen. We speelden nog eens lekker wat gezonde spelletjes buiten en werkten lustig verder in onze klas. We luisterden naar een poppenspel en vertelden of we bang waren van de dokter of de tandarts. De woordenschat die we de voorbije twee weken geleerd hadden herhaalden we ook nog een keertje.

IMG_0404.JPG

Michelle trakteerde onze kinderen ook nog op een lekker stukje van haar prachtige kevertaart. Gelukkige verjaardag Michelle!!


20:05 Gepost door vroni spirinckx | Permalink | Commentaren (0) |  Facebook |

22-01-12

Thema Dokter en ziek zijn.

Toen we maandag in de klas kwamen ontdekten we dat Ko een beetje ziek was. Hij had koorts en buikpijn. De juf nam dan ook de telefoon om naar de dokter te bellen. Er waren heel veel mensen ziek en hij kon niet komen. De juf trok dan maar zelf een witte jas aan en haalde de dokterstas boven. We bekeken alle spullen van de dokter en onderzochten onze Ko. We moesten hem twee keer per dag een pilletje geven voor de buikpijn en de koorts. Onze winkel hebben we dan samen ingericht tot een echte apotheek. Er werd ook een speciaal hoekje gemaakt om Ko te verzorgen. Elke dag waren er andere dokters die Ko mochten verzorgen. We leerden ook een versje over de dokter.

IMG_0577.JPG

Op dinsdag was de juf zelf ziek met buikgriep en mochten we een dagje bij juf Griet en bij juf Mireille in de klas gaan spelen. 

Woensdag luisterden we naar een verhaal van Zoë en Theo. Theo had waterpokken en moest thuisbijven. Zoë wilde ook ziek zijn en schilderde bij zichzelf rode vlekken met lippenstift. Mama was er niet blij mee. De volgende dag was ze dan wel echt ziek. 

Ko moest ook verder verzorgd worden en werd meerdere malen met windels ingepakt. Het gaf hele grappige resultaten. We mochten ook een mooie knuffelbeer stempelen en daarna zijn arm en been inpakken in gips. We deden ook een spelletje waarbij we verschillende houdingen moesten aannemen met ons lichaam.

 

IMG_0585.JPG

Op donderdag had de juf een paar gekke dingen in de dokterstas gestopt. Wij moesten elimineren wat er niet in thuis hoorde: een waterketeltje, sloffen, tandenborstel, beertje,... We herhaalden ons versje en we verzonnen weer zelf een verhaal bij de prenten van zieke Pippo en Tom. We kunnen al heel goed verhaaltjes vertellen en de juf luisterde dan ook heel aandachtig.

 

IMG_0579.JPG

Op vrijdag had de juf een grote prent mee van in het ziekenhuis. Wij mochten allemaal vertellen wat we zagen. Er was een kindje op het bed aan het springen, die duidelijk niet meer ziek was. Er was een kindje met een pleister op zijn hoofd, een kindje met hoofdpijn,... We ontdekten het woord wachtzaal en probeerden te ontcijferen wat er op de wegwijzer in het ziekenhuis stond. Op vrijdag was er ook ons wekelijks turnuurtje. Deze keer niet met Meester Hannes, maar wel met juf Cecil. Meester Hannes heeft zijn sleutelbeen gebroken en zal er even niet zijn. De kinderen wilden hem wel direct gaan verzorgen. 

Volgende week leren we verder over de dokter en de tandarts.

 

IMG_0580.JPG


12:21 Gepost door vroni spirinckx | Permalink | Commentaren (0) |  Facebook |

15-01-12

Thema: Winterkleding

De kerstvakantie zit er al weer op, en in ons klasje zijn we er dan ook weer op volle kracht ingevlogen.

Op maandag deden we een waarneming van onze winterkledij. We keken naar de zachte mutsen, de mooi gekleurde sjaals, de lekkere warme wanten en vergeleken alles met elkaar. Voor de middag deden we een spelletje met de voeldoos. We moesten raden wat er in zat: een muts, een sjaal, wanten of iets compleet anders.

We knutselden ook een mooie winterjas met vele kleurtjes. Nadien mochten we er gaatjes in maken en een lintje doorrijgen.

We leerden ook een versje over Nellie en Cezar. Het ging als volgt:

Eentje op mijn staartje.

eentje op mijn voet.

twee op mijn armen, 

en een op mijn snoet.

vijf warme mutsen wat 

staan die mij goed!

 

IMG_0573.JPG

Op dinsdag deden we een testje rond taal. Voor sommige kinderen iets totaal nieuw. Met een beetje  hulp van Juf Rita ging alles veel vlotter. Na de middag deden we een spelletje met mutsen. We sorteerden ze per kleur, per grootte, en per vorm die we er op konden vinden. Dit verliep prima.

Woensdag luisterden we naar een speciaal verhaal. Het ging over een ijsbeer Ijsje die altijd een koude neus had. Hij reisde de hele wereld rond op zoek naar een warm plekje voor zijn neus. Toen hij eindelijk terug thuis kwam had mama een neusmuts gemaakt. Hij zag er prachtig uit. We herhaalden ook nog een keertje ons versje.

Op donderdag deden we het tweede deel van onze testjes. Deze keer kwamen de wiskundige begrippen aan bod. Na de testjes hadden we wel wat beweging nodig. We speelden zakdoek leggen en deden tikkertje hoog. Na de middag probeerden we om ter snelst onze jas aan te trekken. Zo werden de begrippen snel en traag nog eens ingeoefend. 

Vrijdag had de juf een speciaal verhaal van minnie en piepke meegebracht. Er was geen tekst bij dus moesten we zelf het verhaal verzinnen. We gingen turnen met meester Hannes en we speelden er op los in onze klas. Frokkie en Lola kregen warme kleren aan, net als al onze poppen in de poppenhoek. Die werden ook voorzien van warme mutsen.

 

IMG_0570.JPG


16:59 Gepost door vroni spirinckx | Permalink | Commentaren (0) |  Facebook |